Prvá recenzia kurzu ITIL 4 Foundation je tu
- Datum: 22.01.2019
- Autor: Tayllorcox
Máme za sebou nový kurz ITIL 4 Foundation a tu je prvá veľká recenzia trénerov na inovovaný ITSM framework s označením ITIL 4 Update.
ITIL 4 Update: všetko, čo potrebujete vedieť
Axelos, vlastník metodiky ITIL v spolupráci s TAYLLORCOX predstavuje novú verziu ITIL 4. Je robustnejší a lepší, ako kedykoľvek predtým.
IT Service Management konečne zapadá do digitálnej transformácie.
ITIL 3 bol veľmi striktný na procesy. Mnoho manažérom vadilo, že je byrokraktický, príliš kontrolujúci. Nová verzia ITIL 4 však kladie dôraz predovšetkým na ľudské zdroje, produkty a služby. Už sa nesústredí upäto na internú agendu IT oddelenia. Namiesto toho explicitne pomáha dosiahnuť stanovené ciele a pritom riadiť riziká a náklady. Celá architektúra teraz využíva prístupy ako sú Agile, DevOps alebo Lean IT.
Certifikačná schéma ITIL 4 ponúka niekoľko úrovní. Základom zostáva ITIL 4 Foundation. Ďalší modul je ITIL Specialist, ktorý obsahuje 3 programy, ďalej ITIL Strategist, ITIL Leader, ITIL Master. Ide o najväčší update v metodike IT Service Managementu za posledných 11 rokov.
Organizácie, ktorých procesy sú postavené na IT Service Managemente, dlho volali po zmenách. Veď posledná aktualizácia ITIL prebehla v roku 2011, ale išlo len o malú revíziu. ITIL 4 (2019) obsahuje toľko významných zmien, že sa tieto zmeny dajú prirovnaať k veľkému updatu, ktorý prebehol v roku 2007.
ITIL 4 sa oficiálne predstaví 28. februára 2019. Aktualizácia a prepracovanie jednotlivých modulov budú realizované postupne, až do júna 2020. Pôjde teda o bezproblémový prechod certifikácie, skúšok, kreditov a nových kníh.
Otestovali sme kurz ITIL 4 a je to veľké prekvapenie!
Populárny framework ITIL prešiel rozsiahlou rekonštrukciou, zameranú na modernizáciu IT Service Managementu do agilného prostredia.
Na svojom počiatku obsahoval desiatky kníh (IT Infrastructure Library), ktoré sa s každou ďalšou verziou zmenšovali. ITIL® tak postupne získal nálepku "lite verzia" pre riadenie IT Service Managementu. Medzi najčastejšie požiadavky IT Manažérov bolo, nech je nový ITIL prispôsobiteľný, agilnejší a flexibilnejší.
Najväčšia udalosť v oblasti IT Service Managementu roku 2019 je a zostane bezpochyby ITIL 4 Foundation, resp. najrozsiahlejší update plný vylepšení a modernizovaných streamov metodiky ITIL 4 Update, ktorá vyjde už za pár dní.
Absolvovali sme "Train the Trainer" a z testovania kurzu dávame až neuveriteľne pozitívnu spätnú väzbu. Nehovoríme len o internom teamu TAYLLORCOX. Rovnaké ohlasy zaznamenal Axelos od ATO (Accredited Training Organisation) po celom svete. Tu nie je na čo čakať. Tento kurz proste musíte zažiť. A termíny sú už vypísané!
Čo nové teda prináša ITIL 4?
ITIL 4 sa rozšíril o nové koncepty, zamerané na vytváranie pridanej hodnoty pre biznis. Učí manažérov efektívnejšie prerozdeliť kapacity, dáva vyšší dôraz na spoluprácu a komunikáciu. V neposlednom rade integruje agilné a DevOps postupy. Tiež automatizuje procesy a celkovo pomáha efektívnejšie dosahovať lepšie výsledky.
Aké osvedčené oblasti naopak v ITIL 4 zostávajú?
Základná kostra je roky preverená a ťažko na nej niečo meniť. Čo zostáva z predchádzajúcej verzie sú osvedčené koncepty zamerané na správu IT, spoľahlivosť, stabilitu, informačnú bezpečnosť. Je toho veľa. Najlepší manažérsky prierez metodikou ITIL a rozdiely medzi ITIL v3 a ITIL 4 poskytne 1/2 denný úvod do metodiky, ktorý sa volá ITIL 4 Update Intro
Čo nás na ITIL 4 Update najviac zaujalo?
a) 7 riadiacich princípov
Najviac praktická časť celej metodiky ITIL 4. S pomocou 7 princípov dokážete oveľa efektívnejšie riešiť IT & Biznis požiadavky. Pritom si ich môže osvojiť každý na manažérskej aj IT pozícii .. Uplatní sa v akejkoľvek organizácii, ktorá poskytuje služby, alebo tvorí produkty.
Axelos vydal pred 2 rokmi nový kurz ITIL® Practitioner. Bol to úplne nový kurz, ktorý vlastne nič nové neučil. Nadväzoval na znalosti získané v kurzoch ITIL Foundation a naopak je formou praktických príkladov a cvičení rozvíjal do praxe. Zameriaval sa na nové princípy uplatňovania ITSM, ktoré sú teraz hlavnou súčasťou ITIL 4 Update, ktorý ich ďalej rozvíja.
Nová verzia metodiky vám pomôže navrhnúť a nastaviť najlepšie postupy, ktoré budú zamerané na pridanú hodnotu, agilné riadenie, flexibilitu a lean IT (štíhle) efektívne procesy. Konkrétne ide o týchto 7 princípov:
- Collaborate
- Keep it simple
- Focus on value
- Work holistically
- Progress iteratively
- Start where you are
- Optimise and automate
b) ITSM kultúra / prostredie organizácie
ITIL 4 silne akcentuje organizačnú kultúru, ktorú berie ako základný stavebný kameň funkčného IT Service Managementu. Predtým bolo postavenie IT odd. skôr ako samostatná divízia, ktorá navyše nebola úplne integrovaná do organizačného workflow.
V dôsledku toho bolo riadenie IT vždy vytrhnuté z celkového kontextu, čo negatívne ovplyvňovalo koordináciu s biznisom, marketingom, manažmentom a ďalšími časťami organizácie.
Stále viac oddelení potrebuje väčší prístup do IT systémov a IT naopak potrebuje stále viac spolupracovať a komunikovať na strategickej aj biznisovej úrovni. S novou verziou ITIL 4 budete oveľa lepšie riešiť aj tieto manažérske výzvy.
c) Agile a DevOps akcelerátory
ITIL 4 pre vás bude silný nástroj aj pre riadenie zmien, resp. Change Management. Mimochodom presne táto "disciplína" bola v poslednej dobe najväčšou manažérsku slabinou. Odborníci ťažko vnímali štýl, akým spôsobom ITIL pristupoval k riadeniu zmien. Medzi najčastejšie výhrady patrilo, že nie je dostatočne agilný a bráni rýchlemu nasadeniu a prispôsobeniu sa situácii. Nová verzia má nielen skvele prepracovaný change management, ale je perfektne kompatibilný s metodikami ako Agile, DevOps a ďalšie.
d) Robustný framework pre silnú organizáciu
Spoločnosti, ktoré adaptujú ITIL 4 získajú vo frameworku dôležité best practice, ako vybudovať pevné základy funkčného IT, ktorý bude schopný inovovať, transformovať a pracovať agilne. A čím rýchlejšie obrátky bude vaša spoločnosť naberať, tým viac budete potrebovať pevné základy v podobe funkčného IT Service Managementu.
S novou verziou ITIL 4 môžete urobiť rad dôležitých aj strategických pokrokov, implementovať systematické zlepšenia, nasadzovať nové technológie a udržiavať dáta v bezpečí.
c) Ešte väčšie zameranie sa na "užívateľa"
Užívatelia hrali vždy kľúčovú úlohu v ITSM a v ITIL 4 je tu ešte silnejší akcent na posilnenie hodnôt / prínosov a benefitov IT smerom k užívateľom.
V dnešnom svete, ktorý akceleruje na vlne digitálnej transformácie sú názory, recenzie a skúsenosti užívateľov kľúčovým faktorom, ktorý môže rozhodovať o tom, či je a bude daný produkt / služba úspešná a či vôbec bude o rok existovať. Táto spätná väzba je v novej verzii ITIL 4 skvele zakomponovaná.
- Nemožno vytvárať pridanú hodnotu "vo vákuu"
- Ak chcete niečo riadiť, musíte byť schopní to merať
- Klient / užívateľ musí byť neustále súčasťou rozvojových plánov
- Potrebujete počúvať užívateľov, aby ste vedeli čo budete meniť a prečo
Záver
Dostať IT pod kontrolu nebolo nikdy jednoduchšie
ITIL 4 nie je marketingový ťah, ale metodika určená pre digitálnu transformáciu, riadenie zmien a lepšie manažérske rozhodovanie s DevOps, Agile a Lean IT
ITIL metodika, procesy a best practice boli a stále sú pre organizácie pravdepodobne najefektívnejším nástrojom k návrhu, implementácii a zlepšovaniu IT produktov a služieb.
Dve najviac kritizované oblasti ITIL boli adresované na fakt, že ITIL bol v poslednej verzii veľmi "orezaný" a stal sa z neho nástroj pre nižší manažment, ktorý zabúda manažérske a strategické riadenie IT, alebo prepojenie s biznisom.
Druhá kritická vlna sa opierala o fakt, že ITIL nedodržiava posledné trendy agile, IT operations, software development, DevOps, Lean IT, clooudových služieb a ďalších kľúčových oblastí, ktorým sa organizácia musí prispôsobiť, vďaka stále rýchlejšej digitalizácii a transformácii.
Každý z vás iste uvíta, že kľúčové a osvedčené princípy ITIL zostávajú z verzie ITIL v3 aj v novom ITIL 4 Update. Nová verzia teda nebúra to, čo predchádzajúce dokázali. Ale nadväzuje na jej úspechy a posúva metodiku na vyšší level, ktorý akceleruje váš biznis vďaka IT a s tým pochopiteľne aj vašu kariéru.
Veríme, že ITIL 4 vo vás vzbudí vlnu nadšenia. Na vývoji vlastných školiacich materiálov sme strávili 1000 hodín a nemôžeme sa dočkať, až sa s vami o toto know-how podelíme. Začíname už vo februári!
Mimochodom...
Čo všetko obsahuje ITIL 4 Foundation Courseware od TAYLLORCOX?
Pojem "Courseware" znamená všetky materiály, ktoré získate v rámci kurzu.
Okrem povinného minima u nás získate rad ďalších podkladov, ktoré dohromady tvoria vysoko kvalitný výukový program
- Prezentácia
- Pracovný zošit
- Testovacie otázky
- Pre-Course reading
- Schémy a šablóny ITIL 4
- Glosár (papier a mobilná aplikácia)