8 dôvodov, prečo sa oplatí vrátiť z onlinu späť do reality – a pri ktorých kurzoch to platí najviac
- Datum: 14.04.2025
- Autor: Renáta Krchňavá
Pandémia nás naučila veľa – aj to, že vzdelávať sa dá takmer kdekoľvek. Online kurzy nám ušetrili čas, peniaze, sprístupnili expertov na diaľku a stali sa štandardom. A odrazom dnešnej pohodlnej, uponáhľanej a efektívnej doby. Niekedy až natoľko efektívnej, že sa medzitým vytratil zmysel, cieľ či synergický efekt pôvodnej aktivity. Možno aj práve preto si v ostatnom období čoraz viac firiem aj jednotlivcov kladie otázku: Nestrácame niečo podstatné?
Najmä v oblasti tréningu zručností, ako sú komunikačné, prezentačné, manažérske či líderské zručnosti, je návrat do reálneho priestoru veľkým benefitom, niekedy až nevyhnutnosťou. Čím je vzdelávanie naživo iné a čo vám online nenahradí?
Každému je jasné, že opravár auta, vodár, murár či iný remeselník by sa asi veľmi ťažko učil svojmu remeslu online cez obrazovku.
Tak ako žiaden sebelepší kurz či kniha nedokáže dostatočne pripraviť budúcich rodičov na skutočnú starostlivosť o bábätko. To všetko si vyžaduje reálne praktické zručnosti – v teréne, s reálnymi ľuďmi, veľa pokusov a omylov. Jednoducho TRÉNING. A tiež opakovanie, reflexia, spätná väzba, vytrvalosť.
Občas nám však uniká, že aj ostatné zručnosti (ako napríklad komunikačné) sa oveľa prirodzenejšie a efektívnejšie rozvíjajú v interakcii s inými ľuďmi, v reálnom priestore, nie tom onlinovom. Napriek všetkým súčasným technickým vymoženostiam to jednoducho NIE JE ONO. Prečo je to tak?
Tu je 8 dôvodov, pre ktoré uprednostniť prezenčnú formu aj v dnešnej online dobe:
1. Reálna interakcia a spätná väzba v momente
Nič nenahradí osobný kontakt. Vidíme celé spektrum reči tela, intonáciu, drobné signály. Reakcie sú prirodzené, okamžité a účinnejšie. Cez obrazovky niekto ťažko chytí pod krkom druhú osobu a bude simulovať vydieranie pri nácviku krízového vyjednávania. Prirodzené telesné reakcie vyjednávača nenastanú, a tým sa ich ani nenaučí regulovať a nebude natrénovaný zvládnuť reálnu situáciu.
2. Praktické nácviky v reálnom čase
Skúšanie rozhovorov, prezentácií, role plays, koučovacích rozhovorov, riešenie modelových situácií, simulácie alebo tímové diskusie sú omnoho efektívnejšie, keď sa dejú naživo – v bezpečnom a podpornom prostredí. Je iné trénovať spätnú väzbu voči človeku, ktorému nepatrí či cez obrazovky a je odlišné dávať aktuálnu a skutočnú spätnú väzbu kolegovi stojacemu vedľa mňa, kedy dokážeme navnímať jeho neverbálnu komunikáciu aj celkovú atmosféru všetkými zmyslami.
3. Lepšie sústredenie a menej rušivých elementov
V offline priestore je menej pokušení multitaskovať, kontrolovať e-maily či variť obed počas tréningu. Tréning je intenzívnejší a účastníci sú viac prítomní – mentálne aj fyzicky. A často ostávajú v téme aj počas prestávok v rámci diskusií s ostatnými účastníkmi.
4. Prirodzený networking a budovanie vzťahov
Osobné stretnutia podporujú dôveru a vznik profesionálnych kontaktov, ktoré môžu pretrvať dlhodobo. A v prípade tímov vedú k prehĺbeniu vzájomných vzťahov, zlepšeniu spolupráce a pocitu spolupatričnosti.
5. Dynamika skupiny motivuje
Energia v miestnosti je nákazlivá. Vidieť, že ostatní sa zapájajú, učia, robia chyby aj pokroky, zvyšuje motiváciu a odvahu učiť sa.
6. Tréner vidí viac a vie prispôsobiť kurz na mieru
V prezentačnej forme tréner intuitívne vycíti atmosféru, vie zasiahnuť, keď je to potrebné, a upraviť štýl podľa skupiny.
7. Odpojenie od obrazoviek = nový impulz
Po rokoch neustáleho pozerania do monitorov prináša osobné vzdelávanie osvieženie, zmenu rytmu a často aj vyššiu chuť učiť sa.
8. Reálna skúsenosť, reálny zážitok
Vzdelávanie má byť aj zážitkom. Emócie, smiech, zdieľané momenty – to všetko si z tréningu odnesieme a spája sa s lepším zapamätaním. Čím viac zmyslov zapájame v procese učenia sa, tým je efektívnejšie. Zdieľané zážitky podporujú vyššiu angažovanosť a motiváciu k zmene.
Kde to má najväčší zmysel?
Všade, kde je potrebný tréning zručností. Či už ide o technické zručnosti, remeselné alebo napr. pri kurzoch tzv. mäkkých zručností zameraných na:
- Komunikačné zručnosti
- Obchodné a vyjednávacie zručnosti
- Prezentačné a rétorické tréningy
- Manažérske a leadership programy
- Tímovú spoluprácu a riešenie konfliktov
- Koučovacie zručnosti, emočnú inteligenciu a spätnú väzbu
Naživo jednoducho znamená viac reálneho učenia.
Dajte svojim zamestnancom možnosť zažiť tréning inak – nielen cez obrazovku, ale v skutočnej interakcii, ktorá mení prax.
Preto všetky naše soft skills kurzy a workshopy ponúkame v prezenčnej forme - v našich priestoroch, u klienta alebo na vopred dohodnutom mieste v interiéri aj exteriéri. Viac informácií o našich kurzoch nájdete na našej webstránke https://www.tx.sk/soft-skills.
Autor: JUDr. Renáta Krchňavá – certifikovaná lektorka, koučka a kariérna poradkyňa