Manažérska simulácia Grab @ Pizza: Naučte vaše IT a Biznis nájsť spoločnú reč
- Datum: 24.09.2018
- Autor: Vladimír Rab
Viete si predstaviť, že by išiel váš IT a Biznis Manažér na pivo a mali si čo povedať? V osobnej rovine možo. Ale čo práca? A čo potom, ak budú musieť vyriešiť nejaký problém kľúčový pre chod firmy?
Príbeh absolventov IT & Business Simulácie
Toto je najlepší spôsob, ako zlepšiť synergiu medzi IT a BIZNISom!
IT a biznis sú ako dva oddelené vesmíry a v mnohých prípadoch im chýba vzájomná synergia. S cieľom pomôcť obom nájsť spoločnú reč, nastaviť alebo zefektívniť procesy a pripraviť firmu na rýchle reakcie na zmeny trhu vznikla business simulácia Grab@Pizza™, ktorú na Slovensku nedávno predstavila vzdelávacia spoločnosť TAYLLORCOX a ktorej som sa zúčastnila.
Čo je Grab@Pizza™?
Vstupujem do výukovej miestnosti, po obvode ktorej sú rozostavané stoly a každé miesto je označené ceduľkou s vymedzenou pracovnou pozíciou
- Change Manager
- Business Relationship Manager
- Product Manager, Finance Director, IT Manager, IT Operations atd.
Kam sa mám posadiť? Na môj dotaz mi lektor simulácie oznamuje, že si môžem sama zvoliť. Prijímam teda výzvu a obsadzujem voľné miesto označené pozíciou Service Manager, teda profesiou, ktorá je mojej reálnej praxi na hony vzdialená.
Zoznamujem sa s Petrom, ktorý zastáva pozíciu IT Support, a vzápätí aj novo prichádzajúcou Katkou, ktorá si vzala na starosti IT Operations. Naše stoly sú zoskupené pokope a oddelené od ostatných, takže je mi pomerne jasné, že v nasledujúcich hodinách budeme tvoriť jeden z tímov na strane IT. Lektor, ktorý sa nám v rámci hry predstaví v úlohe CEO, vzápätí začína popisovať príbeh s reálnymi základmi, do ktorého je celá business simulácie zarámovaná.
Grab@Pizza™ je spoločnosťou, ktorá na americkom trhu prevádzkuje online mobilnú platformu pre sprostredkovanie predaja pizze, jej kľúčový produkt teda leží v rukách IT tímov. Po pol roku existencie sa spoločnosti príliš nedarí, výsledky sa zhoršujú a je potreba podniknúť kroky k zmene.
Zároveň sa za šesť mesiacov má konať Super Bowl, každoročný americký futbalový sviatok, počas ktorého sa za jediný deň predá toľko pizze, čo inokedy za celý mesiac, okolo 12,5 milióna. Latka je teda nastavená a je len na vás a vašom tíme zloženom na jednej strane z ľudí z biznisu a na druhej strane z IT, či spoločne dokážete očakávania / cieľ naplniť ...
Učíme sa (ne)chybovať v bezpečnom prostredí simulácie
S rámcovou predstavou o našom biznise konečne dostávame priestor sa pomocou pridelených hracích kariet naplno zoznámiť s vlastnou rolou a začať si v našej vývojárskej firme nastavovať procesy, ktoré by nám mali pomôcť pozdvihnúť doposiaľ nevalné výsledky.
Mojou úlohou v rámci IT tíme je predovšetkým strážiť plnenie záväzkov v rámci dohody o úrovni poskytovaných služieb (SLA) a sledovať a zabezpečiť distribúciu informácií z a do tímu.
Pomerne jednoduché zadanie, aj napriek tomu mám isté pochybnosti o tom, čo s kým a ako budem vlastne vyjednávať. Po začatí prvého kola (ďalšieho, už siedmeho, mesiace fungovania firmy) sa všetci svojvoľne púšťame do rokovaní v snahe nastaviť procesy žiaducim smerom podľa nášho najlepšieho vedomia a svedomia ...
Výsledok? Úplný chaos, ktorý nás po dvojmesačnom vyhodnotení našich aktivít dostáva do 29 miliónovej straty.
Prečo? Procesy boli nastavené vágne, tímu absolútne chýbal prehľad o tom, kto má aké kompetencie, zlyhala organizácia, a predovšetkým zásadne chýbala komunikácia medzi jednotlivými oddeleniami, vymenúva v rámci úvodnej spätnej väzby lektor.
Ukazuje sa, že úzkym hrdlom sa stal práve náš Service Desk, ktorý fungoval len s časťou informácií z biznisu a kvôli chybnej predikcii, ktorú dostal z oddelenia vývoja nových produktov, podcenil plánovanie svojich kapacít pri riešení incidentov. Sypeme si všetci popol na hlavu. Nezostáva nám nič iné, než sa s vedomím svojich chýb pustiť do ďalších mesiacov fungovania našej firmy.
"Väčšina skupín sa na začiatku našich simulačných hier ocitne v chaotickej situácii. Je to do istej miery aj cieľom. Dôležité je, akým spôsobom potom naložia so spätnou väzbou a či sa dokážu vysporiadať s odhalenými nedostatkami, "dopĺňa moje poznatky lektor.
V ďalších mesiacoch sa naozaj už viac snažíme zamerať sa na komunikáciu i reportovanie výstupov. Nastavujeme si prehľadnejšiu organizačnú štruktúru a pokúšame sa zorganizovať náš počiatočný chaos. Aj napriek tomu máme stále pomerne veľké rezervy. Hoci sa nám darí usporiadať si prácu vnútri vlastných oddelení, komunikačná bariéra medzi biznisom a IT je stále znateľná ...
Finálny cieľ, dosiahnuť predaja 12,5 miliónov pízz v rámci Super Bowl, sa nám síce napokon nepodarilo naplniť, našťastie išlo len o simuláciu. Aj napriek tomu sme si všetci odnášali pomerne jasnú predstavu o tom, kde sme chybovali a aké konkrétne kroky, ktoré sme (ne)podnikli, k neúspechu viedli.
Cenný pohľad z opačnej strany
Z vlastného zážitku zo simulácie môžem potvrdiť, že Grab@Pizza ™ rozhodne nie je len nejakou detskou hrou. Prežívané pocity sú skutočne veľmi intenzívne, hra tlačí na výkon každého účastníka, podnecuje k intenzívnej spolupráci. Najdôležitejšou devízou simulácie je jej presah do rozvoja osobnostných zručností, uvedomenie si vlastných rezerv a porozumenie úlohy druhých.
Veľmi rýchlo zistíte, že kľúčom k úspechu nielen v rámci hry, ale aj v reálnej praxi, je predovšetkým KOMUNIKÁCIA. Že je to jasné? V teoretickej rovine možno.
Simulácia však ukazuje, že to, čo sa môže zdať na prvý pohľad zrejmé, je pri nácviku občas pomerne tvrdý oriešok.
Spočiatku len tápate, snažíte sa zorientovať vo svojej novo získanej pozícii a nastaviť si informačné toky naprieč firmou. Medzitým čas beží, výsledky sa vyvíjajú, dostávate sa pod tlak a je len na vás a tíme, ako si dokážete situáciu zorganizovať.
Osobne hodnotím kurz nielen ako veľmi zábavný a osviežujúci (osem hodín utieklo skutočne ako voda), ale najmä prínosný svojou schopnosťou ukázať vám pohľad "z druhej strany".
Či už ste v realite obchodný manažér, zastrešujete produkty, financie alebo máte na starosti implementáciu zmien či inú biznis funkciu, v úlohe exekutívneho IT profesionála získate nielen unikátny náhľad na jeho každodennú prácu, ktorú plnenie obchodných vízií prináša, ale zároveň si do praxe môžete odniesť cenné poznatky pre utváranie vzájomného vzťahu s "opačnou stranou", ktoré vám pomôžu efektívne nastavovať firemné procesy a spoločne sa rýchlo prispôsobovať aktuálnej situácii, ako práve trh zavelí.
Referencie účastníka
Po skončení kurzu som požiadala Petra, svojho tímového IT Support špecialistu a v reálnej praxi projektového manažéra IT tímu, či by sa so mnou podelil o svoj pocit z kurzu a čo si z neho odnáša do pracovného života:
"Prínosná pre mňa bola predovšetkým možnosť bližšie sa zoznámiť s ostatnými rolami v IT, s ktorými som zatiaľ nemal priamu skúsenosť. Výsledná prehra, respektíve nesplnenie cieľa, mi vôbec nevadí. Naopak. Myslím si, že práve vďaka prehre si človek skôr uvedomí, kde chyboval a čo ho to vo výsledku stálo, a vďaka tomu sa potom učia tie chyby v praxi neopakovať ... To, čo si hlavne z kurzu odnášam do svojej osobnej praxe, je predovšetkým neustála potreba otvorenej komunikácie s ostatnými v tíme i naprieč firmou. "
Zúčastnite sa simulácie Grab@Pizza™, alebo prihláste celý váš tím a nechajte vašich ľudí zakúsiť pohľad "z druhej strany".