PRINCE2 (PRoject IN Control Enviroment) je najrozšírenejšia metodika pre riadenie projektov. Vďaka flexibilite a univerzálnosti sa využíva naprieč odvetviami pre riadenie veľkých i malých projektov. Certifikácia PRINCE2 sa stala globálnym štandardom nielen na pozíciach projektového manažéra.
PRINCE2 definuje projekt ako "dočasné prostredie", ktoré bolo vytvorené za účelom realizácie jedného alebo viacerých produktov tak, ako je definované v Business Case (Obchodnom prípade). Projekt je charakteristický tým, že má začiatok, koniec a jasne definované parametre: harmonogram, rozpočet, kvalitu, výstup.
Projektové riadenie môžeme použiť kedykoľvek a kdekoľvek. Bez rozdielu segmentu, oblasti, veľkosti či geografického postavenia organizácie. Riadenie projektu dáva každej organizácii silu transformovať víziu a plány do reálnych podôb a posilniť tak vlastnú konkurencieschopnosť. Každý projekt má predom stanovený začiatok a finálny stav, ktorý chceme dosiahnuť. Metodika projektového riadenia vám pomôže.
Projektové riadenie je teda určené výhradne pre účely realizácie zmien. Napríklad upgrade informačného systému, výstavba objektu, marketingová kampaň, výroba produktu alebo služby. Projekt rieši čo, kedy a ako urobiť, s akými zdrojmi a v akej kvalite. Projekt sa od bežných (prevádzkových) činností líši.
Cieľom projektu je realizácia zmien, projekt je vždy dočasný, má začiatok a koniec. Každý projekt je unikátny tým, čo užívateľom prináša, oproti operatívnym činnostiam je projekt omnoho viac rizikový; nejde o každodennú činnosť, procesy, ktoré sú v organizácii zabehnuté; práca na projekte vyžaduje manažérske schopnosti, skvelé plánovanie a riadenie.
Vo viac ako 200 krajinách sveta a tento počet stále rastie. Organizácia a projektoví manažéri na celom svete si projektové riadenie podľa PRINCE2 obľúbili predovšetkým preto, že ide o metodiku všeobecnú, ktorú je možné využiť na akýkoľvek projekt bez ohľadu na rozsah, typ, organizáciu, miesto a kultúru.
PRINCE2 v sebe zahŕňa súbor princípov, tém a procesov. Vďaka tomu si prispôsobíte projekt podľa aktuálnych požiadaviek a prostredia. Procesný model projektového riadenia PRINCE2 vás naučí v celom životnom cykle projektu plánovať, riadiť, dokončiť projekt a úspešne ho predať. Ako a čím pomáha PRINCE2:
Je flexibilný naprieč projektami. Manažérsky kontroluje odchýlky od plánu. Štruktúrovane organizuje projekt od začiatku do konca. Štandardizuje terminológiu, zjednodušuje komunikáciu na projekte. Zainteresuje management, ale aj ostatné role na projekte tam, kde je to potrebné.
Osvojte si vysoko efektívne tipy projektového riadenia: Princípy + Témy + Procesy
Predstavuje 7 efektívnych návykov, ktoré využívajú všetci úspešní projektoví manažéri. Tieto princípy zahŕňajú riadenie „po etapách“ a „prispôsobenie“ štýlu riadenia projektu tak, aby bola zohľadnená jeho komplexnosť.
Komplexná sada procesov metodiky PRINCE2 zahŕňa etapy v celom životnom cykle projektu od zahájenia, cez plánovanie až po ukončenie projektu. Všetko je starostlivo "zabalené" ako odporúčanie metodiky PRINCE2.
Medzi hlavné Témy patrí napríklad Riadenie rizík, alebo Obchodný prípad, ktorý definuje odôvodnenie projektu. Ten je dôležitý, predstavuje referenčný bod, ktorý zrovnáva výsledky projektu s obchodnými cieľmi.
Vás naučí využívať prechádzajúce skúsenosti, odporúčané postupy "best practice" - teda tú najlepšiu osvedčenú prax.
Skúsenosti, ktoré ovplyvnili váš projekt v minulosti môžu byť pozitívne aj negatívne. Metodika PRINCE2 sa snaží využiť ako tie dobré, tak aj zlé. PRINCÍPY nám sumarizujú skúsenosti všetkých, ktorí sú zainteresovaní do projektu. Metodika akceptuje, že nie všetko môže byť v reálnej praxi striktne predpísané, alebo dokonca aplikované. 7 PRINCÍPOV obsahuje:
Zameranie sa na produkt
Focus on products
Čo má byť výstupom projektu a v akej kvalite? Či už ide o produkt, alebo službu – metodika pomáha realizovať len také kroky, ktoré jednoznačne vedú k cieľu projektu.
Učenie sa zo skúseností
Learn from experience
Komplexná sada procesov metodiky PRINCE2 zahŕňa etapy v celom životnom cykle projektu od zahájenia cez plánovanie až po ukončenie projektu. Všetko je starostlivo "zabalené" ako odporúčanie metodiky PRINCE2.
Riadenie podľa výnimiek
Manage by exception
Definuje tolerancie a povolené odchýlky projektu od plánovaného cieľa. V praxi vás táto zásada ochráni pred nekvalitne realizovaným projektom.
Prispôsobenie sa projektovému prostrediu
Tailored to suit the environment
Čo má byť výstupom projektu a v akej kvalite? Či už ide o produkt, alebo službu – metodika pomáha realizovať len také kroky, ktoré jednoznačne vedú k cieľu projektu.
Kontinuálne obchodné zdôvodnenie projektu
Continued business justification
Každý projekt riadený podľa metodiky PRINCE2 má mať svoje opodstatnenie v biznise. Pokiaľ neexistuje opodstatnenie, projekt je ukončený.
Riadenie podľa etáp
Manage by stages
Životný cyklus projektu má svoje etapy. Metodika PRINCE2 najlepšie definuje ako projekt plánovať, monitorovať a kontrolovať na základe týchto etáp.
Vás naučí využívať predchádzajúce skúsenosti, odporúčané postupy "best practice" - teda tú najlepšiu, osvedčenú prax.
Skúsenosti, ktoré ovplyvnili váš projekt v minulosti môžu byť pozitívne i negatívne. Metodika PRINCE2 sa snaží využiť ako tie dobré, tak aj zlé. PRINCÍPY nám zhrnú skúsenosti všetkých, ktorí sú do projektu zainteresovaní. Metodika akceptuje, že nie všetko môže byť v reálnej praxi striktne predpísané, alebo dokonca aplikované. 7 PRINCÍPOV obsahuje:
Zahájenie projektu
Starting up project
Čo má byť výstupom projektu a v akej kvalite? Či už ide o produkt, alebo službu – metodika pomáha realizovať len také kroky, ktoré jednoznačne vedú k cieľu projektu.
Nastavenie projektu
Initiating a project
Komplexná sada procesov metodiky PRINCE2 zahŕňa etapy v celom životnom cykle projektu od zahájenia, cez plánovanie až po ukončenie projektu. Všetko je starostlivo zabalené ako odporúčanie metodiky PRINCE2.
Smerovanie projektu
Directing a project
Definuje tolerancie a povolené odchýlky projektu od plánovaného cieľa. V praxi vás táto zásada ochráni pred nekvalitne realizovaným projektom.
Kontrola etapy
Controlling stage
Čo má byť výstupom projektu a v akej kvalite? Či už ide o produkt, alebo službu – metodika pomáha realizovať len také kroky, ktoré jednoznačne vedú k cieľu projektu.
Riadenie prechodu medzi etapami
Managing stage boundaries
Každý projekt riadený podľa metodiky PRINCE2 má mať svoje opodstatnenie v biznise. Pokiaľ neexistuje opodstatnenie, projekt je ukončený.
Riadenie dodávky produktu
Managing product delivery
Životný cyklus projektu má svoje etapy. Metodika PRINCE2 najlepšie definuje ako projekt plánovať, monitorovať a kontrolovať na základe týchto etáp.
Vás naučí využívať predchádzajúce skúsenosti, odporúčané postupy "best practice" - teda najlepšiu, osvedčenú prax.
Skúsenosti, ktoré ovplyvnili váš projekt v minulosti môžu byť pozitívne i negatívne. Metodika PRINCE2 sa snaží využiť ako tie dobré, tak aj zlé. PRINCÍPY nám zhŕňajú skúsenosti všetkých, ktorí sú zainteresovaní do projektu. Metodika akceptuje, že nie všetko môže byť v reálnej praxi striktne predpísané, alebo dokonca aplikované. 7 PRINCÍPOV obsahuje:
Obchodný prípad
Business care
Čo má byť výstupom projektu a v akej kvalite? Či už ide o produkt, alebo službu – metodika pomáha realizovať len také kroky, ktoré jednoznačne vedú k cieľu projektu.
Organizácia
Organisation
Komplexná sada procesov metodiky PRINCE2 zahŕňa etapy v celom životnom cykle projektu od zahájenia, cez plánovanie až po ukončenie projektu. Všetko je starostlivo zabalené ako odporúčanie metodiky PRINCE2.
Kvalita
Quality
Definuje toleranciu a povolené odchýlky projektu od plánovaného cieľa. V praxi vás táto zásada ochráni pred nekvalitne realizovaným projektom.
Plán
Plans
Čo má byť výstupom projektu a v akej kvalite? Či už ide o produkt, alebo službu – metodika pomáha realizovať len také kroky, ktoré jednoznačne vedú k cieľu projektu.
Riziko
Risk
Každý projekt riadený podľa metodiky PRINCE2 má mať svoje opodstatnenie v biznise. Pokiaľ neexistuje opodstatnenie, projekt je ukončený.
Zmena
Change
Životný cyklus projektu má svoje etapy. Metodika PRINCE2 najlepšie definuje ako projekt plánovať, monitorovať a kontrolovať na základe týchto etáp.
Úspešné projektové riadenie nie je len o roli projektového manažéra. Veľké i malé projekty môžu mať celú radu ďalších rolí, alebo zainteresovaných strán.
Projektový manažér (Project Manager) je kľúčovou rolou aj autoritou v rámci projektu, napriek tomu, že nemá najvyššie postavenie.
Zodpovedá, deleguje a reportuje aktivity a úlohy v takom rozsahu právomocí, ktoré získa od Projektového výboru (Project Board).
Projektový dohľad (Project Support) je voliteľná funkcia, ktorá v rámci projektu nemusí nutne byť, ale v niektorých prípadoch je cenným pomocníkom.
Túto funkciu je možné delegovať na projektového manažéra. Vždy závisí na odbornosti, veľkosti a požiadavkách projektu.
Projektový dohľad (Project Assurance) rieši a garantuje záväzky dodávateľov, užívateľov a managementu.
Project Assurance musí byť nezávislý od role Projektového manažéra. Prečo? Projektový dohľad nemôže z podstaty svojej funkcie delegovať aktivity na projektového manažéra.
Projektový výbor (Project Board) je zodpovedný za exekutívne, alebo programové riadenie, ktoré je dôležité pre strategické rozhodnutia na úrovni cieľa projektu. Komunikuje s projektovým tímom a klientom (stakeholderom) projektu.
Sponzor projektu (Executive) je zodpovedný za projekt v celom životnom cykle. Garantuje, že projekt bude realizovaný podľa schváleného finančného plánu, prepája požiadavky užívateľov, investorov a dodávateľov.
Tímový manažér (Team Manager) garantuje výrobu – dodanie produktov v takej kvalite, harmonograme a rozpočte v akom to požaduje Projektový manažér (ktorému sa zodpovedá a reportuje).
Hlavný dodávateľ (Senior Supplier) zastupuje zainteresované strany zodpovedné za návrh, vývoj a implementáciu projektu / produktu. Zodpovedá za kvalitu zo strany dodávateľov a za technickú integritu / kompatibilitu projektu.
Čím je projekt komplexnejší, tým viac Senior Supplierov môže byť v rámci jedného projektu. Vzhľadom k špecializáciam, požadovaným odborným znalostiam s ohľadom na rozmanitosť dodávateľov...
Hlavný užívateľ (Senior User) je zodpovedný za špecifikáciu užívateľských požiadaviek v rámci realizovaného projektu. Kontroluje, či finálne riešenie spĺňa užívateľské nároky a požiadavky zodpovedajú zadaniu z pohľadu kvality, funkcionalít a užívateľskej prístupnosti.
Väčšie a komplexnejšie projekty môžu mať v roli Senior Usera aj viac manažérov. Hlavný užívateľ aj po ukončení projektu ďalej zastupuje požiadavky na úrovni programového či užívateľského rozhrania.
Zmenová komisia (Change Autority). Projektový výbor môže delegovať právomoci potrebné pre zmenové plány, žiadosti o zmenu a ďalšie výnimky na samostatnú skupinu, alebo jednotlivca, ktorým je Change Autority.
Projektový manažér môže prevziať niektoré právomoci a kompetencie od Zmenovej komisie, čo môže uľahčiť realizáciu projektu (napríklad Work Packages).
Zakladateľ metodiky, pôvodný držiteľ certifikačnej schémy. Za jej vznikom (rok 1996) stojí reformná rozvojová skupina verejnej správy Veľkej Británie: Cabinet Office (Úrad vlády), resp. jej podriadená organizácia OGC (Office of Government Commerce) v spolupráci s ďalšou organizáciou APMG - International, ktorá je jedným z Examination Inštitútov pre org. Axelos.
Licenčné práva a duševné vlastníctvo boli v kompetencii OGC celých 18 rokov. Od roku 2014 je držiteľom výhradných práv novo vzniknutá skupina AXELOS.
Organizácia vytvorená v trojkoalícii spoločne s Úradom vlády (Cabinet Office) v mene Jej Veličenstva (HMG - Her Majesty's Government) Veľkej Británie a taktiež spol. Capita plc – najväčšej spoločnosti na úrovni štátnej správy, miestnej samosprávy a súkromného sektoru. Využitie metodiky zostáva od začiatku bezplatné, PRINCE2 môže voľne využívať ktokoľvek.
Axelos chce pracovať na pravidelnej aktualizácii, aby metodika stále zodpovedala aktuálnym manažérskym nárokom na riadenie projektov.
Chcete získať darček k narodeninám?